gastronom, рецепта, рецепти, готвене, здравословно, кухня, диети, заведения, специалитет, закуска, супа, ядене, вечеря, десерт, салата, предястие, сос, подправка, зимнина
 
           
 
Начало » Здравословно » Търсене » Здравословни идеи » Как да се храним по време...

Bon Apeti, драги гастрономе!



gastronom, рецепта, рецепти, готвене, здравословно, кухня, диети, заведения, специалитет, закуска, супа, ядене, вечеря, десерт, салата, предястие, сос, подправка, зимнина

Оцени:  
gastronom, рецепта, рецепти, готвене, здравословно, кухня, диети, заведения, специалитет, закуска, супа, ядене, вечеря, десерт, салата, предястие, сос, подправка, зимнина
gastronom, рецепта, рецепти, готвене, здравословно, кухня, диети, заведения, специалитет, закуска, супа, ядене, вечеря, десерт, салата, предястие, сос, подправка, зимнина
gastronom, рецепта, рецепти, готвене, здравословно, кухня, диети, заведения, специалитет, закуска, супа, ядене, вечеря, десерт, салата, предястие, сос, подправка, зимнина
gastronom, рецепта, рецепти, готвене, здравословно, кухня, диети, заведения, специалитет, закуска, супа, ядене, вечеря, десерт, салата, предястие, сос, подправка, зимнина
gastronom, рецепта, рецепти, готвене, здравословно, кухня, диети, заведения, специалитет, закуска, супа, ядене, вечеря, десерт, салата, предястие, сос, подправка, зимнина
gastronom, рецепта, рецепти, готвене, здравословно, кухня, диети, заведения, специалитет, закуска, супа, ядене, вечеря, десерт, салата, предястие, сос, подправка, зимнина

Как да се храним по време на бременност


Категория: Здраве
08.09.2009
  gastronom, рецепта, рецепти, готвене, здравословно, кухня, диети, заведения, специалитет, закуска, супа, ядене, вечеря, десерт, салата, предястие, сос, подправка, зимнина
Прочетено: 553
Оценка: 3.00
Препоръчано: 0

По време на бременност тялото претърпява редица промени. За да се справи с тях и също така да осигури правилното развитие на бебето, то се нуждае от здравословна и питателна храна, богата на витамини и минерали.
Плодът е изключително чувствителен към ограничения внос на хранителни вещества, което може да се прояви със:
•Забавен вътреутробен растеж на плода
•Ниско тегло на новороденото
•Увеличена заболеваемост и смъртност на новородените
•Изоставане във физическото и нервно-психическото развитие на детето

Прекалената хранителна консумация обаче също не е полезна – тя води увеличен риск от усложнения при раждането.

Не е необходимо да се яде за двама

Бременната жена има увеличени потребности от енергия иповечето от хранителните вещества. Това не означава обаче, че трябва даяде за двама. Нормалното наддаване на тегло за периода на цялатабременност е 10 - 12.5 кг.

Някои жени, специално по-младите от 20 години, често иматниско тегло преди бременността. Препоръчва се много слабите жени даувеличат повече теглото си през бременността (12.5 - 18 кг).

Ако жената е много слаба и планира да забременее, най-добре еда достигне желателното за съответния ръст тегло преди забременяването.Ако преди бременността е със свръхтегло, препоръчаното наддаване натеглото е значително по-малко (7-11.5 кг).

Недостатъчното наддаване на тегло на майката презбременността, допринася често за раждането на бебе с ниско тегло - под 2.5 кг, което е свързано с риск за повишена заболеваемост нановороденото и увеличен риск за развитие на сърдечно-съдовизаболявания, неинсулин зависим диабет и високо кръвно налягане в зрялавъзраст.

Голямото наддаване на тегло от друга страна може да доведе доудължаване и усложнения на раждането, задържане на свръхтегло на женатав след родовия период.

През първия триместър, за оптимален растеж на плода инаддаване на тегло на бременната в препоръчителните граници санеобходими допълнително 100 ккал дневно, а през 2-ия и 3-ия триместърпо 250 ккал дневно. Много е лесно да се получи тази допълнителнаенергия като се изядат 50 грама шоколад или пакетче чипс, но по тозиначин няма да се посрещнат допълнителните потребности от белтък,витамини и минерали.

Бременната жена се нуждае от повече белтък

Белтъците са ключова съставка на новообразуванитетъкани. Растежът на плода, плацентата и матката зависи от достатъчнияприем на белтък.

Високо качествен белтък, който е източник на всичкинеобходими аминокиселини се съдържа в млякото, млечните продукти,рибата, месото и месните продукти, яйцата.

Бобовите храни (боб, леща, соя), ядките и семената са добъррастителни източници на белтъци. Да се комбинират бобовите със зърненихрани – това прави растителния белтък пълноценен.

Бременната жена се нуждае от повече калций

Потребностите от калций са увеличени още от първите месеци на бременността, когато започва образуването на костите на плода.

Най-добър източник на калций са млякото и млечните продукти, където калцият е в лесно усвоима форма.

Киселото мляко и другите киселомлечни продукти имат специалновлияние върху здравето. Те спадат към така наречените “пробиотици”.Пробиотиците са продукти, съдържащи живи микроорганизми, които оказватполезен за здравето ефект. Млечнокиселите бактерии потискатразмножението на вредните микроби в червата и така намаляват случаитена чревни разстройства, тяхната продължителност и тежест.Млечнокиселите бактерии подобряват храносмилането, стимулиратдвижението на червата и намаляват запека. Това е особено важно захраненето на бременната жена, при която запекът е сериозен проблем.Млечно киселите бактерии подобряват имунитета, намаляват случаите насвръхчувствителност и алергия към млякото.

Всмукването на калция от зърнените и бобовите храни, отзеленчуците, значително се подобрява, ако за десерт се консумиратплодове или натурални плодови сокове, тъй като всмукването на калция сеподобрява от плодовите киселини.

Бременната жена се нуждае от повече желязо

Желязото е необходимо както за бебето, така и забременната жена. То е съставна част на хемоглобина на еритроцитите,който доставя кислород на всички клетки в организма. По време набременност количеството на еритроцитите е увеличено поради нарасналитенужди от кислород и съответно потребностите от желязо са повишени.

Богати на лесно усвоимо желязо са черен дроб, сърца, месо и месните продукти, риба.

Много растителни храни са богати на желязо, но то се усвоявазначително по-лошо, тъй като някои съединения, намиращи се в растениятапотискат всмукването на минерала. Независимо от това, ако диетатасъдържа достатъчно храни, добри източници на витамин С и с растителнитехрани може да се получат нужните количества желязо. Стимулиращодействие има и плодовата захар.

Добри източници на желязо са пълнозърнестият хляб, бобовитехрани, овесените ядки, вареното жито, пшеничените зародиши, грахът,спанакът, копривата, лапада, зеленият лук и чесън, повечето ядки,сушените кайсии и сливи, стафидите, шипките, тиквените семки, ряпата,повечето подправки. Ако тези храни се съчетават с богати на витамин Сплодове и зеленчуци ще има задоволителен внос на желязо.

Препоръчва се чаят и кафето да не се приемат непосредственослед основното ястие, а между храненията, тъй като съдържащите се в тяхфенолни съединения свързват желязото в неусвоима форма.

Препоръчва се взимането на допълнително желязо под формата нахранителни добавки, особено при ниски запаси в началото набременността.

Бременната жена се нуждае от два пъти повече фолиева киселина

Витаминът фолиева киселина е единственото хранителновещество, при което потребностите на бременната жена са увеличенидвойно. Докато при небременни жени те са 200 мкг дневно, презбременността трябва да се приемат поне 400 мкг на ден. Достатъчниятприем на фолиева киселина е много важен за раждането на здраво инормално бебе. Ниският прием на фолиева киселина, особено през първитемесеци на бременността може да предизвика нарушения в развитието нанервната система на плода. Ето защо, много важно е да се обърнеспециално внимание на консумацията на хранителни продукти, богати натози витамин още когато се планира забременяване.

Храни, които са добри източници на фолиева киселина са всичкизелени листни зеленчуци като салати, марули, спанак, брюкселско зеле,броколи, зеле, зелен лук, праз лук, както и пълнозърнест хляб, леща,боб, соя, грах, зелен фасул, карфиол, репички, магданоз, джоджен,копър, ядкови плодове (орехи, фъстъци, бадеми), къпини, малини,портокали. Препоръчителни са специалните зърнени храни за закуска ”CornFlakes”, които са обогатени с фолиева киселина.

Тъй като при кулинарната обработка на хранителните продуктисе губят от 30 до 80% от витамина, препоръчва се зеленчуците иплодовете да се консумират по възможност сурови. Трудно е увеличенитепотребности от фолиева киселина през бременността да бъдат посрещнатисамо от храната. Ето защо се препоръчва всички жени, които иматнамерение да раждат, както и до края на 12-та седмица от бременносттада приемат 400 мкг дневно от този витамин като добавка към храната подформата на таблети, дражета и пр.

Да не се забравя витамин С

Необходимо е да се увеличи и приема на Витамин С, койтоосигурява по-голямо всмукване на нехемовото (различно от това в кръвта)желязо в червата и подобрява имунитета.

Богати на витамин С са чушките, зеленият грах, карфиолът,зелето, магданозът, зеленият лук и чесън, старият чесън, репичките иряпата, картофите, цвеклото, а от плодовете – шипки, портокали, лимони,грейпфрут, киви, пъпеши, ягоди, ябълки, кестени.

Да се използва йодирана сол

В планинските райони съдържанието на йод в почвата иводата, а оттам и в хранителните продукти е ниско. Ниският прием натози елемент може да доведе до йоден дефицит, който по време набременността създава висок риск за изоставане в умственото развитие нановороденото. Да се използва само йодирана сол.

Да се избягва черният дроб

Черният дроб и продуктите от него съдържат много големиколичества витамин А. Избягвайте черния дроб - твърде много витамин Ане е полезен за развитието на плода. Вие може да консумирате обаче безвсякакви ограничения моркови, домати и други оранжево-червени зеленчуции плодове, които са богати на каротини. Каротините в организма частичносе превръщат във витамин А.

Да се избягва алкохолът

Голямата консумация на алкохол (повече от една бутилкавино или 2 л бира) през бременността, особено през първите месеци еопасна за плода. Тя е свързана с висок риск за сериозни увреждания нанервната му система, за раждането на бебета с ниско тегло и ръст.Децата на жени, злоупотребявали с алкохол по време на бременността сазастрашени от забавено физическо и умствено развитие. При опити зазабременяване най-добре е да се избягва алкохола, тъй като влиянието наумерената консумация на алкохол върху плода все още не е известно.

Да се ограничи кафето

Високиятприем на кофеин по време на бременността се свързва с намалено тегло нановороденото. Поради това трябва да се ограничават напитките, съдържащикофеин. Не се препоръчва консумация на повече от 2 чаши кафе, черен(зелен) чай или кока кола.

----------------------------------------------

Източник:http://www.howtoeat.info

автор: Проф. д-р Стефка Петрова, дм



КОМЕНТАРИ (0)
ПРЕПОРЪЧАЙ
ДОБАВИ В ЛЮБИМИ

 


gastronom, рецепта, рецепти, готвене, здравословно, кухня, диети, заведения, специалитет, закуска, супа, ядене, вечеря, десерт, салата, предястие, сос, подправка, зимнина

Продукт:
Грамаж:
Резултат в kCal:
Изчисли


Всички продукти




gastronom, рецепта, рецепти, готвене, здравословно, кухня, диети, заведения, специалитет, закуска, супа, ядене, вечеря, десерт, салата, предястие, сос, подправка, зимнина

Знаете повече за правилното и здравословно хранене? Имате опит в успешното прилагане на диети?

Станете автор и споделете своя опит!

Изпратете своята диета или съвет и след преглед от екипа на gastronom.bg ще бъде публикуван на сайта.

Публикация

 
 
Share |





© 2009 Gastronom.bg. Всички права запазени. Сайтовете за ТЕБЕ! Уеб дизайн и разработка DUALM studio
Gastronom.bg